Main Page

From Sjouwco
Revision as of 19:29, 2 December 2015 by USKO (Talk | contribs)

(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search

Dit is een wiki voor de Sjouwco. Hij staat online zodat ter plekke op te zoeken is hoe iets werkt of moet werken. Om spam te voorkomen is het bewerken beperkt. Het bestuur of een andere sjouwco kan een account voor je maken.

Heb je hulp nodig om iets toe te voegen, MediaWiki komt met een handleiding.

Dingen voor in deze wiki: kamp, tournee, concerten, paklijst, FIOD, koorpodium, geschiedenis

Inleiding

  1. Korte geschiedenis + belang van het USKO

Op de rand van bankroet: de geboorte van de sjouwco

In 1979 ontving het toenmalig USKO-bestuur totaal onverwacht een rekening van 10.000 gulden. Verhuisfirma Elberts was de afzender. Grote consternatie. Zo'n bedrag kon het gezelschap nooit opbrengen. Maar... was de rekening wel terecht naar het USKO gestuurd? De rekening was voor vijf jaar podiumvervoer. Het was altijd zo geweest dat het USKO, als het een concert had, de firma belde om de koortribune naar de betreffende kerk te laten brengen. Over geld werd nooit gesproken. Het bedrijf was de 'universiteitsverhuizer' en het USKO nam aan dat het onder verhuiswerk voor de RUU viel. De rekening werd doodleuk enkele malen terug- en doorgestuurd, totdat de RUU (overtuigd van dat zij niet hoefde te betalen), drukte het USKO op het hart een regeling met Elberts te treffen. Protesten mochten niet baten, dus ging het bestuur in onderhandeling met de verhuizer. Uiteindelijk kwam het in de zomer van 1980 tot een akkoord met Elberts én de RUU.

Wilbert van Els, Fiscus in die tijd, heeft nog spijt dat hij het betaald heeft. “Waarom die rekening kwam is nooit duidelijk geworden. Geruchten gingen dat iemand in de universiteit ons een hak wilde zetten.” Na deze affaire regelde het gezelschap voortaan zelf het podiumvervoer. Voor elk concert moesten dus sjouwers worden gevraagd. Dit vragen omschreef Kees Tuijnman (Praeses in 1983) later als volgt: “Er ontstaat een gespannen stilte als de praeses met geforceerde vrolijkheid begint te spreken. 'Dan hebben we nog acht sjouwers nodig'. Drie op carriere beluste leden steken vlot hun hand op. De rest van het gezelschap lijkt wel opgelost. Er wordt achteloos in klu's (klavieruittreksels) gebladerd, violisten werken hun nagelranden bij, de vloer blijkt ineens heel interessante motieven te vertonen. Een enkele cellist sluipt de trap af.” Ondanks dit terugkerende tafereel worden telkens weer voldoende sjouwers gevonden.

In de jaren '90 is al geen sprake meer van vrijwilligers werven: er is een heuse 'Poco', ofwel 'podium-commissie'. Deze wordt als volgt omschreven: “De podium-commissie zorgt voor het vervoer, het opbouwen, en het afbreken van ons podium vóór en ná alle concerten. Dat dit nuttig werk is zal niemand ontkennen, maar toch is de poco niet helemaal gelukkig. Ze hebben wat problemen met hun status, het lijkt wel of ze niet helemaal serieus worden genomen. Misschien dat hun vroegere benaming, 'sjouwploeg' daar iets mee te maken heeft.”

Door de tijd heen heeft de Sjouwco allerlei soorten leden, interessante gadgets, ongeschreven regels en nog meer boeiende tradities* gehad. Inmiddels is de Sjouwco een zeer geëmancipeerde maar nog immer genoeg bier consumerende commissie, met allerlei mannen én vrouwen die hart hebben voor het USKO en zich een paar dagen per jaar helemaal kapot werken om de concerten, kamp en tournee mogelijk te maken. Dit doen zij door veel met busjes te rijden, instrumenten en bestuursspullen te verhuizen, bouwlampen werkend te houden en het beruchte podium op te bouwen. Het leven van een sjouwcolid is zwaar, maar het is een voorrecht om je zo in te mogen zetten voor het USKO, er samen met het bestuur die paar dagen per jaar helemaal voor te gaan, zo'n volwaardige concertdag met inkijkje in wat achter de schermen gebeurt mee te mogen maken en een genot om met elkaar te genieten van Bregjes lunch en gekoeld bier. Welke 'status' we hebben, doet er dan ook niet toe. Wij zijn Bob en daar zijn we trots op!

Uit voorgaande mag duidelijk zijn dat de Sjouwco van groot belang is voor het USKO, omdat deze commissie een belangrijke rol speelt in de organisatie van de concerten. Sjouwcoleden staan hierbij altijd klaar voor het bestuur en helpen door hun werkzaamheden de kosten voor de concerten te drukken.

  1. tradities (anarchie, bier, etc.)

De Sjouwco kent vele tradities, waarvan een deel nog altijd springlevend en een deel (helaas) wat meer in de vergetelheid geraakt is. Hierbij een kleine opsomming: - De Sjouwco is anarchistisch. Zij heeft nooit een voorzitter gekend en gedijt bij flexibiliteit en afwisseling van verantwoordlijkheden. Dit is voor concertdagen meestal wel prettig, hoewel het qua communicatie soms wat ingewikkeld is. - In de goede oude tijd was een Sjouwcolid beter bekend onder de naam 'Bob' (de Bouwer, red.). Een bekende groet was 'sjouw!' - De Sjouwco mag altijd samen met het bestuur, Gilles en de solisten genieten van de kwaliteiten van de kookco, door samen met genoemde bob(o)'s te dineren. - De Sjouwco drinkt graag bier (na afloop van het concert wel te verstaan) - De Sjouwco is erg gesteld op evt. versnaperingen tussendoor (van mueslirepen tot besmeerde broodjes) - De Sjouwco krijgt na afloop van een concertreeks of tournee een apart bedankje. Dit waren vaak chocoladerepen, maar inmiddels is het bedankje al geëvolueerd naar een heus etentje met het bestuur! - De Sjouwco is vaak wat traag in het uitvoeren van plannen. Traditiegetrouw komt het echter hoe dan ook altijd wel goed.. we hebben nu zelfs een draaiboek! - O.d.z. 'wat bij het USKO eenmalig is gedaan, wordt automatisch een traditie'--> wie weet houden we het opbouwen van het koorpodium tijdens Bachkamp erin? (Ideale gelegenheid om de Sjouwco wat meer zichtbaar te laten zijn & 'de gewone uskiet' meer te leren over het opbouwen van het podium.)

Voorbereiding Concerten

Overleg/vergadering met het bestuur

In principe wordt per concertreeks eenmalig vergaderd door de sjouwco + afvaardiging van het bestuur (vaak de Praeses). Tijdens deze vergadering wordt het door de Praeses opgestelde draaiboek doorgenomen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de planning - klopt deze, moet deze ruimer of kan het strakker? - en de taakverdeling. Wie moet op welk moment op welke plek zijn? Wie is de sjouwfeur die het busje gaat besturen en wie rijden met het busje mee? Wie haalt het busje op? Is het busje al gereserveerd bij Europcar? Waar kan geparkeerd worden? Hoe en wanneer komen de Wie is laadchef, m.a.w. wie coördineert het in- en uitladen van het busje? Wie coördineert het opbouwen van het podium en welke sjouwcoleden helpen hierbij? Wie coördineert het afbouwen (met behulp van zoveel mogelijk uskieten)? Indien nodig: wie ondersteunt de Orco bij het maken van de orkestopstelling?


busjes reserveren door het bestuur

Het is belangrijk dat het bestuur ruim van tevoren (een) busje(s) reserveert. Dit doen we in principe bij Europcar, omdat we daar via de UU korting krijgen. Als het podium mee moet, hebben we een 18 kuubs busje met laadkep nodig. Voor andere gelegenheden gebruiken we meestal een 10,5 kuubs busje. Tegenwoordig huren we altijd bij de Europcar aan de Amsterdamsestraatweg. Het bestuur moet ervoor zorgen dat met Europcar duidelijk wordt overlegd wanneer we het busje kunnen ophalen, hoe lang we het huren en hoe we het doen met het inleveren van de sleutel. Meestal wordt het zo laat dat we de sleutel in de daarvoor bestemde (brieven)bus stoppen. N.B. vorig jaar hebben we wat gedoe gehad met het reserveren van busjes. We hebben toen van een ander bedrijf een busje gehuurd, dat eigenlijk niet lang genoeg bleek en waarvan de haken aan de binnenkant niet geschikt waren voor onze spanbanden. Ook had dit busje geen laadklep, werkte een deel van de verlichting niet, etc. Dit zijn allemaal punten om op te letten!

paklijst

Concertdagen

  1. taakverdeling
  2. podium opbouwen, verschillende formaten/versies (+ foto's Ko?)

Het koorpodium is een groot en machtig gevaarte dat bij bijna alle concerten opgebouwd moet worden. Omdat het koorpodium per staander opgebouwd wordt kan er gevarieerd worden met de breedte ervan. Meestal worden zes staanders gebruikt, dit past bijna overal. 7 en 8 staanders kan ook, maar alleen als de koorco te maken heeft met een groot koor en het past in de concertlocatie. Bij zes staanders is het podium 6 x 119 = 714 cm breed. Bij 7 en 8 staanders wordt dit respectievelijk 833 en 952 cm breed. Er bestaan twee schetsen over de opbouw van het podium: Media:koorpodium tekening1.jpg Media:koordpodium tekening2.jpg

  1. bouwlampen
  2. sjouwen
  3. busjes besturen, laden en parkeren. Per concertreeks hebben we minstens één, maar idealiter meerdere Sjouwfeurs. Hij/zij is verantwoordelijk voor het heen- en weerrijden tussen Parnassos en de concertlocatie. 1'Allereerst is er iemand nodig om het busje op te halen bij Europcar; het kan evt. fijn zijn om dit met z'n tweeën te doen. Je fietst een ****eind naar de Amsterdamsestraatweg, meldt je bij de balie, vraagt naar het busje dat door bestuurslid X is gereserveerd en geeft je rijbewijs af voor een kopie. Meestal moet je wat formulieren ondertekenen; doe dit pas nadat je samen met iemand van Europcar alle schade aan het busje hebt bekeken(!) Loop samen om het busje heen en beschrijf alle deuken, krassen en andere problemen die je ziet, dan kan Europcar je later nooit verwijten dat jij deze schade hebt aangericht. Na ondertekenen kun je je fiets achterin leggen (of, als je zo slim bent geweest een spanband mee te nemen :) ) of vastmaken. Ga lekker zitten, stel alles goed af (je lichten gaan waarschijnlijk automatisch aan) en rijd rustig naar Parnassos. Indien nodig is het handig om van tevoren een routebeschrijving te regelen. N.B. Soms komt het voor dat je even bij Bakker (naast Europcar) wat bankjes of ander meubilair moet ophalen. Zorg dan zeker dat je wat spanbanden meeneemt.2 De rest van de dag is het vooral belangrijk om tussen Parnassos en de concertlocatie heen en weer te rijden. Zorg dat je evt. routebeschrijvingen bij je hebt, je evt. toestemming om voetgangers gebied in te rijden en/of te parkeren bij de kerk hebt, je weet waar je wilt parkeren, je duidelijk afspreekt wie de sleutel beheert en dat de laadchef het busje zo gunstig mogelijk inlaadt (o.a. i.v.m. gewichtsverdeling). Als alles goed vast zit, idealiter de hele vloer gewoon gebruikt is en kwetsbare instrumenten goed beschermd d.m.v. kussentjes en goede laadconstructies, dan kan eigenlijk niets misgaan. Pas wel op voor (te) lage viaducten e.d. ...3 Op het eind van de dag moet het busje soms nog teruggebracht worden naar Europcar. Neem je fiets weer mee, parkeer het busje en gooi de sleutel (als je zeker weet dat je fiets/andere persoonlijke eigendommen niet meer in het busje liggen) in de daarvoor bestemde (brieven)bus.4 Mocht je per ongeluk toch schade hebben gereden, meld dit dan meteen bij het bestuur (in elk geval Praeses en Fiscus). Zij kunnen dit dan communiceren naar Europcar.
  4. overige taken (bijv. Acquisiteur helpen met vastzetten spandoeken, Orco helpen met instrumenten en stoelen)
  5. eten, bier en feest :)

Kamp

  1. voorbereiding/ overleg Praeses
  2. kampconcert bijzonderheden?
  3. oefenen met podium?
  4. vrijstelling corvee :)
  5. paklijst?


Tournee

  1. voorbereiding/ overleg Praeses
  2. taakverdeling: sjouwco van de dag + hulpjes
  3. voor vertrek en na aankomst
  4. paklijst?


Materialen

  1. FIOD
  2. Koorpodium
  3. Bouwlampen
  4. Handschoenen
  5. Spanbanden


Bijlagen

  1. Inventaris FIOD? zie onder FIOD
  2. Voorbeeld draaiboek
  3. Voorbeeld paklijst